Anotace:
Dovolujeme si Vám nabídnout jedinečný kurz, jehož absolvent bude
- pomocí interaktivních metod a her rozumět termínům kultura a identita a naučí se je vnímat u sebe samotného i žáků ve své třídě,
- schopen oprostit se od zavádějící představy kulturních odlišností na základě národnosti,
- rozlišovat různé příčiny „nestandardního“ chování kulturně odlišných žáků a efektivně je řešit,
- pomocí rozboru filmu a textů rozumět obvyklým prvkům vietnamské kultury,
- znát způsoby, jak posílit soudržnost žákovského kolektivu,
- znát přístupy tzv. komunitní školy jako modelu přátelského a bezpečného školního prostředí.
Cílové kompetence:
- Předcházet konfliktům a nedorozuměním ovlivněných kulturními odlišnostmi mezi žáky a mezi učitelem a žákem se zaměřením na děti vietnamského původu.
- Vytvořit bezpečné prostředí pro žáky s odlišným kulturním zázemím.
- Posílit solidaritu a porozumění v žákovském kolektivu.
Typ kurzu:
- kurz dalšího vzdělávání
Komu je kurz určen:
- pedagogický pracovník, vedoucí pracovník, asistent pedagoga
Rozsah:
8 hodin
Obsah kurzu:
- Sebepoznání jako nutnost pro práci s odlišností.
- Co je to identita a kultura?Jaká je moje identita a kultura?
- Co mě spojuje s ostatními lidmi? Co mě od nich může odlišovat?
- Historie Vietnamců na českém území (okolnosti jejich příchodu, socio-demografická specifika, vývoj vnímání Vietnamců českou společností)
- Základní charakteristiky a pojmy většinové vietnamské kultury
- Přiblížení života současné vietnamské populace v ČR (jaké nejčastější „modely“ života vietnamské rodiny můžeme najít v ČR? Jaká je role tzv. českých babiček?)
- Přiblížení druhé či půldruhé generace Vietnamců v ČR (jak se proměňují postoje, hodnoty a jazykové kompetence vietnamských dětí? Jaké jsou plány vietnamských dětí a jaké vyhlídky na jejich splnění?)
- Co je to kulturní konflikt a jak ho řešit?
- Jak vysvětlit dětem omyly rasové teorie a rasismu?
- Nejčastější chyby v tzv. multikulturní výchově na ZŠ.
- Seznámení a práce s metodikou Czechkid.cz a s dalšími nástroji pro porozumění a spolupráci v žákovském kolektivu.
- Model „komunitní školy“ a práce s rodiči jako klíč k prevenci ostrakizace etnicky odlišných žáků.
Maximální počet účastníků:
- 15