Anotace:
S využitím praktických cvičení, ukázek a videonahrávek si účastníci procvičí a osvojí některé dovednosti vedení rozhovoru: zahájení rozhovoru, naslouchání, parafrázování, přerámování, oceňování, budování důvěry, posilování motivace, sledování významů, trénování pozice „nerozumění“, práce s časem, sledování objednávek, reflektování dialogického procesu atd.
Obecné komunikační dovednosti budou vztaženy k praxi vedení rozhovoru sociálního / pedagogického pracovníka s klientem, k tématu pomoci a kontroly a k tématu domlouvání zakázky.
Účastníci si v začátku kurzu za pomoci systemických otázek (solution focused) stanoví osobní vzdělávací cíl, jehož plnění budou průběžně sledovat a na závěr vyhodnotí pomocí autoevaluační metody připravené speciálně pro tento kurz.
Cílové kompetence:
Účastník posílí své komunikační dovednosti pro vedení pracovního rozhovoru (principy vycházející ze sociálního konstruktuvismu a systemických přístupů), naučí se používání užitečných prvků rozhovoru, jako oceňování, parafrázování, shrnování, kladení otevřených otázek. Vyzkouší si reflexi obsahu a procesu komunikace, poskytování zpětné vazby na základě této reflexe a důkladné průběžné sebereflexe (pozice pozorovatele) a její využívání pro užitečný průběh komunikace. Naučí se využívání těchto prvků pro povzbuzování motivace ke spolupráci na straně komunikačního partnera a stanovování osobních cílů rozvoje a autoevaluace.
Typ kurzu:
- kurz dalšího vzdělávání
Komu je kurz určen:
- pedagogický pracovník
Akreditace:
MSMT - 1032/2020-2-63
Lektor:
Rozsah:
Obsah kurzu:
Seberozvoj a sebehodnocení, reflexe a sebereflexe jako efektivní nástroje spolupráce.
Užitečné prvky vedení rozhovoru a motivování ke spolupráci
- setting rozhovoru, budování důvěry, vyjasňování; zpětná vazba, kritika
- otevřené otázky
- shrnování, parafrázování
- oceňování, zrcadlení, povzbuzení
Seberozvoj a sebehodnocení, reflexe a sebereflexe jako efektivní nástroje spolupráce
- role pozorovatele, reflexe, metakomunikace
- práce s časem, práce s motivací, trénování pozice "užitečné nedorozumění" a zvědavost
- autoevaulace - vyhodnocení práce na stanoveném osobním cíli, opakování
Maximální počet účastníků:
- 20