Anotace:
Prakticky orientovaný seminář zaměřený na použití kritického myšlení ve školním prostředí - jak vychovávat ke kritickému myšlení, jak předložit téma výuky, třífázové učení. Jak formulovat otázky do testů a písemek a položky do ankety/dotazníku. Jak formulovat své cíle a objednávky při komunikaci s kolegy, s rodiči, s nadřízenými či podřízenými pracovníky tak, aby komunikace byla efektivní. Kurz určen pedagogům 2. stupně ZŠ, pedagogům SŠ (příp. VOŠ), výchovným poradcům, členům vedení školy.
Kurz proběhne v souladu s aktuálními protiepideckými opatřeními buď online, případně prezenčně. Účastníci budou včas informování.
Cílové kompetence:
Účastníci si prostřednictvím metod provokujících kritické myšlení ujasní vlastnosti a specifika kritického myšlení a jeho význam ve vzdělávání i v mezilidské komunikaci. Vyzkouší si formulování témat, která probírají s žáky, do otázek nebo pokynů, které vedou ke kritickému myšlení. Na práci s textem a s vlastními tématy si procvičí kritickou práci s informacemi, možnosti hodnocení jejich kvality a analýzu diskurzu. Osobní zkušeností se seznámí s několika metodami, které provokují kritické myšlení. Ujasní si, co znamená užitečně formulovaný cíl a jak lze využít kritický přístup k přípravě a vedení pracovního rozhovoru.
Metody výuky: projektová práce, brainstorming, diskuse, hraní rolí, analýza diskurzu při práci s tištěným textem, tvorba otázek a pokynů pro ústní nebo písemné procvičování školních témat, příprava na pracovní rozhovor, průběžná reflexe a sebereflexe pedagogického procesu i obsahu výuky.
Typ kurzu:
- kurz dalšího vzdělávání
Komu je kurz určen:
- pedagogický pracovník, vedoucí pracovník, asistent pedagoga
Akreditace:
MSMT - 1032/2020-2-63
Lektor:
Rozsah:
Obsah kurzu:
- kritické myšlení a jeho vlastnosti a specifika
- výchovně-vzdělávací metody provokující kritické myšlení
- třífázové učení a význam reflexe a sebereflexe
- práce s informacemi a hodnocení kvality informací, analýza diskurzu
- užitečně formulovaný cíl a kladení otázek
- využití principů kritického myšlení v pracovní komunikaci
Maximální počet účastníků:
- 12